Cíti sa Vaše dieťa bezmocné?

07.10.2021

Myslím, že každý z nás už zažil pocit bezmocnosti, neschopnosti. Aj vy ste sa už určite ocitli v situácií, keď ste boli presvedčení, že aj keby ste spravili čokoľvek, tento problém nevyriešite. Neviete to. Nezvládnete to. 

Pamätáte si tú situáciu?

Ako to dopadlo? 

Zvládli ste to nakoniec? 

Ako to, že ste to nevzdali?

 Ako ste to zvládli? 


Stretli ste sa už s pojmom "Syndróm naučenej bezmocnosti"? Podľa mojich skúseností, je dosť neznámy. Prečo by ste ho však mali poznať? Prečo je dôležté vedieť a hovoriť o ňom? 

Je to komplexný psychologický jav, ktorý vzniká už v detstve a následne ostáva súčasťou nášho života

Ak Vaše dieťa zažíva častý neúspech, naučí sa, že uspieť nemôže, nevie a prestane sa o úspech akýmkoľvek spôsobom snažiť. Verí, že úspech je preňho nedosiahnuteľný. Nesnaží sa zažiť úspech. Časom tento syndróm prerastá až do depresií, ktoré znamenajú nie len nechuť k činnosti, ale aj k životu.  

Preto treba o tejto téme hovoriť a pomôcť deťom, aby sa  z nich stali nie BEZmocní, ale naopak mocní (v zmysle môžem, dokážem uspieť) dospelí - aby sa naučili, že všetko sa dá, len treba chcieť, snažiť sa a pracovať na sebe. 


Prečo vlastne vzniká syndróm naučenej bezmocnosti?


Pozrime sa na to takto, čo všetko formuje naše deti vo všeobecnosti?

1. naša osobnosť, vlastnosti a danosti, s ktorými sme sa narodili

2. rodina a škola, miesta, kde vyrastáme, učíme sa, rozvíjame sa


Tieto hlavné prvky určujú to, ako sa formuje sebavedomie, motivácia, ale aj vysvetľovací štýl našich detí. Všetko so všetkým súvisí a preto, ak má Vaše dieťa nízke sebavedomie, automaticky má menšiu motiváciu k činnosti a vysvetľuje si udalosti pesimisticky a tým pádom sa tvorí základ pre vznik syndrómu naučenej bezmocnosti i depresie.


Ako sa prejavuje syndróm naučenej bezmocnosti? 


Ak chcete vedieť či Vaše dieťa je ohrozené týmto syndrómom všímajte, alebo sa zaujímajte u neho o tieto prvky:

1.) pozitívne emócie - vie sa tešiť z maličkostí? teší sa často? vie si násjť dôvod na radosť?

2.) zaujatie - vie sa nadchnúť pre veci? má svoje záujmy, ktorým sa rád venuje?

3.) zmusluplnosť - vidí zmysel v činnostiach, ktoré robí? 

4.) vzťahy - má dobré vzťahy v rodine, s kamarátmi? 

5.) úspech - zažíva úspech? ako ho prežíva? ako si ho vysvetľuje?

6.) neúspech - zažíva neúspech? vie zvládnuť neúspech? ako ho zvláda? ako si ho vyvetľuje? 

 

Je dobré preventívne sa o týchto oblastiach rozprávať, vysvetľovať a spoločne na nich pracovať. Aby ste na nich mohli pracovať aj s najmenšími, pripravujem pre Vás knižku, v ktorej Vaše detí nájdu príbeh a vy námety, ako spolu rozvíjať všetky tieto prvky duševnej pohody. 

Ďalšie články:


"...Je krásne ilustrovaná, ale čo najviac oceňujem, je obsahovo veľmi zaujímavá a obsiahla. Nie je to len príbeh. Detí učí ako triediť odpad, môžu si v knižke sami vyfarbiť obrázky, prejsť cestou malého bludiska a na záver je malý kvíz..."

Lucia Benediková

fotografka & mamina dvoch detičiek


Kniha: (Ne)spokojný slimáčik Slávko - Prevencia naučenej bezmocnosti
Kniha: (Ne)spokojný slimáčik Slávko - Prevencia naučenej bezmocnosti